IJsland in juni – Snæfellsnes peninsula & zuid oosten

DECEMBER, 2016

In juni ben ik voor een week naar IJsland getrokken voor een korte solo rondreis IJsland langs de zuidoost kust en het schiereiland Snæfellsnes in het noordoosten. Ik heb 7 dagen gekampeerd in de koffer van een Skoda Octavia, maar met (goedkope) campings in de streek was dit perfect haalbaar.

Deze fotorondreis in IJsland was de eerste fotoreis met enkel mijn Fuji systeem. Een Fuji X-T1 en X-M1 (als back-up) samen met de 10-24 f4 en 18-135 mm. Kort ervoor had ik beslist om mijn Nikon materiaal te verkopen en volledig over te schakelen op Fuji. Een keuze die ik nog steeds niet beklaagd heb. Een licht systeem, leuk om mee te werken en prachtige registratie van kleuren. Meer hoef ik niet, behalve misschien de GFX-50s medium format Fuji die onlangs is uitgekomen 😀

Om zowel tijd als geld uit te sparen heb ik de keuze gemaakt om te kamperen in de huurwagen. Op die manier kon ik, wanneer het nodig was, makkelijk kamperen bij de fotolocatie om op het juiste moment paraat te staan met de camera in de hand (of op statief). IJsland heeft genoeg bed & breakfasts verspreid over land, zodat dit zeker geen vereiste is, maar het geeft wel een leuke, avontuurlijke toets aan je reis 😉

IJsland

Onderweg van de luchthaven naar de eerste fotospot rond 4 uur ’s nachts / ’s morgens

Planning van de rondreis was redelijk open van dag tot dag. Ik had wel veel research gedaan op voorhand welke plaatsen ik op foto wou (en welke het beste waren bij zonsondergang of opgang), maar ter plaatse heb ik mij vooral afhankelijk gemaakt van het weer. Elke dag het weer checken op mijn app en op basis van de meeste kans op zon en wolken gekozen welke spot in IJsland ik ging fotograferen.
rondreis IJsland

Kirkjufell en Snæfellsnes Peninsula

Kirkjufell, IJsland
Kirkjufell bij Grundarfjörður op het schiereiland Snæfellsnes
Een van de belangrijkste stops van mijn rondreis IJsland was Kirkjufell, dicht bij het stadje Grundarfjörður. Eerst wel nog een kleine omweg genomen tot aan de waterval Barnafoss. Google Maps gaf 2 uur rijden van de luchthaven tot aan Barnafoss. Ik heb er bijna het dubbel over gedaan omdat ik om de 20 minuten wel weer een prachtige plaats zag om foto’s te maken. Bijna heel die weg had ik trouwens prachtige kleuren aan de horizon.
Eerste stop: Barnafoss
Uiteindelijk Barnafoss bereikt, maar het licht was nog niet goed genoeg. Half uurtje rusten in de auto dus, ik was tenslotte al lang genoeg wakker. Nadat ik Barnafoss op foto had heb ik eerst wat slaap ingehaald en dan verder vertrokken om mijn rondrijs IJsland verder te starten. Deze rondreis heb ik trouwens mijn slaappatroon wat omgeschakeld. Het meeste heb ik overdag geslapen zodat ik bij zonsondergang en zonsopgang (die in juni heel dicht bij elkaar liggen) mijn foto’s kon maken.
Kirkjufell

In de namiddag, na een goeie dagrust 🙂 doorgereden naar Kirkjufell. Hier al direct meegemaakt hoe snel het weer kan omslaan en verschillend dit kan zijn per plaats. Een prachtige nacht en ochtend werden hier gevolgd door veel wind, regen en zwaar overtrokken. Ik was van plan de zonsondergang en zonsopgang te blijven rond Kirkjufell, dus eerst zoeken naar deftige plaats om te parkeren/slapen. Uiteindelijk toch maar voor de gemakkelijkste oplossing gekozen en mij geparkeerd op de kleine parking van Kirkjufellsfoss. (Even verduidelijken: Kirkjufell is de grote berg en Kirkjufellsfoss is de waterval die hier telkens zichtbaar is.)

Op deze manier kon ik schutting nemen in de wagen wanneer het te nat werd en kon ik makkelijk terug wanneer het licht begon mooi te worden. Niet helamaal tevreden met het weer dat ik voorgeschoteld kreeg, maar uiteindelijk toch wel tevreden met de foto’s die ik eraan over gehouden heb.

Van Kirkjufell heb ik mijn rondrijs IJsland doorgezet tot in Skaftafell Nationaal park. De weer app gaf hier de meeste kans op zon en wolken.

Skaftafell Nationaal Park

Kirkjufell, IJsland
Svartifoss (Zwarte waterval) in Skaftafell Nationaal Park

Een redelijk lange rit, die ongeveer het merendeel van de dag in beslag heeft genomen, tot aan Skaftafell Nationaal Park. Later bleek dat het een van de beste keuzes is geweest. Naast de waterval Svartifoss wou ik hier ook het gekende gletsjermeer Jökulsárlón fotograferen.

Jökulsárlón gletsjermeer

Bed & Breakfast with a view 🙂

Eens aangekomen bij het gletsjermeer Jökulsárlón, zag het er al veelbelovend uit. Mooie blauwe lucht met genoeg wolken om de foto interessanter te maken. Maar naarmate zon lager kwam te staan kwamen er steeds meer kleuren bij. Uiteindelijk was heel de lucht een explosie van rode en paarse tinten. Dit gecombineerd met een gletsjermeer waar de ijsbergen voorbij drijven was gewoon fenomenaal. Je kon hier uren staan genieten.

Rond 1uur even de auto in, de baan oversteken naar het strand en een powernap nemen om dan om 3 uur terug op te staan voor zonsongang. Makkelijk is het niet, maar het is het wel waard 🙂

Vatnajökull
Op de terugweg van Jökulsárlón naar de camping in Skaftafell kwam ik dit tafereel tegen. De eerste de beste mogelijkheid genomen om terug te keren en een foto te nemen. Hier zie je duidelijk IJslands grootste gletsjer Vatnajökull.

Seljalandsfoss en Skogafoss

Seljalandsfoss

In Skaftafell moest ik terug een keuze maken: iets verder doorrijden tot aan Höfn, waar ik de Vestrahorn bergen heel graag had willen fotograferen, waar het momenteel slecht weer was (en dus mss geen deftige foto’s ging opleveren). Of terugrijden naar Seljalandsfoss en Skogafoss waar het momenteel mooi weer is. Toch voor het zekere gegaan en terug gekeerd voor een zonsondergang aan Seljalandsfoss.

Jammer dat ik Vestrahorn nu niet gezien heb, maar wel supertevreden van de zonsondergang aan Seljalandsfoss (foto hierboven). Wel zeker een reden voor nieuwe reis naar IJsland ;-).

Skogafoss

Na de zonsondergang aan Seljalandsfoss ben ik teruggekeerd naar Skogafoss. Voor de Skogafoss waterval had ik niet direct de zonsondergang nodig en er was nog genoeg licht dus kon ik na Seljalandsfoss perfect Skogafoss fotograferen.

De camping aan Skogafoss voor de komende 2 dagen gebruikt als uitvalbasis om de omgeving wat te verkennen. Wat foto locaties gezocht in het dorp Vík í Mýrdal (ook hier wil ik later nog eens terugkomen) en gestart aan Fimmvörðuháls Hiking Trail. Dit is een hike van 25 km die over een vulkaan gaat tot in het binnenland. De eerste 6 km waren al perfect haalbaar, maar daarna lag er teveel sneeuw om veel verder te gaan. Juli en augustus zouden perfect zijn voor deze hike.

Laatste dag bij Skogafoss was het weer omgeslaann en overtrokken geraakt (met af en toe regen). Tijd om te vertrekken dus 🙂
Net tijdens mijn vertrek zag ik nog net het beeld van Skogafoss dat ik graag had vastgelegd (Skogafoss met de weerspiegeling in een poel water). Vlug terugkeren en nog vlug enkele foto’s nemen vooraleer ik voorgoed vertrok van deze imposante waterval.

Geysir, Gullfoss en Bruarfoss

Gullfoss

Deze stop was direct ook de laatste stop voor mijn foto’s. Gullfoss, Geysir en Bruarfoss liggen vrij dicht bij elkaar. Geysir is vrij toeristisch, met als voordeel dat er hier meer faciliteiten zijn. Super lekkere koffie gedronken met stuk taart (was zeker welkom na al die oploskoffie en zakjes trekking eten 🙂 ), wat souvenirs gekocht en een klein museum over Geysir en de vulkanen op IJsland bezocht.

Na Geysir eerst naar Gullfoss voor een eerste verkenning en wat na te denken over composities. Daarna ben ik op zoek gegaan naar Bruarfoss. Deze waterval was de moeilijkste om te vinden. De meeste watervallen tijdens mijn rondreis in IJsland waren vrij eenvoudig te vinden. Sommige lagen langs de weg (met parking), voor andere moest je even hiken maar dan waren de wandelpaden meer dan duidelijk. Bij Bruarfoss was dit helemaal het geval niet.

Bruarfoss is zeker weten de meest gekende, geheime waterval van IJsland 🙂 Er zijn talloze artikels te vinden over hoe je tot de Bruarfoss waterval moet geraken. En toch blijft het niet zo eenvoudig. Ik heb er toch zeker een goeie tijd over gedaan om de juiste plaats te vinden om mijn auto te parkeren en vandaar te voet te gaan. Uiteindelijk heb ik mijn auto in een soort vakantiedomein gezet en ergens een hekje over gekropen om op het wandelpad te geraken. Helemaal correct was ik dus ook niet bezig, maar ik begin alsmaar te denken dat dit wandelpad gewoon geen begin heeft 🙂

Vandaar was het vrij eenvoudig dankzij een artikel dat ik had geprint waarin perfect, met foto’s, stond langs waar je moest wandelen. Onderweg heb ik bij de afslagen wel, voor mezelf, enkele foto’s gemaakt om te weten hoe ik moest terugkeren. Kwestie van niet te willen verdwalen op de terugweg 🙂

Uiteindelijk aangekomen bij de waterval. Wat een zicht. Prachtige waterval met azuurblauw water en zicht op de bergen in de achtergrond. Hier wel niet veel geluk gehad met het weer. Vrij overtrokken en geregeld regen, maar dat nemen we er maar bij. Na enkele foto’s teruggekeerd naar de auto en terug richting Gullfoss.

Bruarfoss

Vrij laat toegekomen aan Gullfoss (rond 23u – 24u). Voordeel dat er dan weinig volk is en mooi zacht licht. Na enkele foto’s te maken terug een korte powernap aan de parking van Gullfoss om enkele (2) uurtjes later terug paraat te staan voor een zonsopgang foto. Zalig, hoe moeilijk het opstaan is, je hoeft enkel uit te stappen, 10 meter stappen en daar kan je je camera al klaar zetten 🙂

Zonsopgang was wel terug dik in orde. Mooie wolken met de zon die er helemaal doorheen scheen. Resultaat was perfect gouden licht over heel de waterval. Gullfoss betekend trouwens “Gouden watervall”. Er is een heel verhaal over de origine van de naam, maar voor mijn part is het dankzij het licht van een zonsopgang die heel het zicht goud kleurt. De rotsen links onderaan de foto lijken trouwens precies grote klompen goud.

Gullfoss
IJsland panorama

Na zonsopgang aan Gullfoss terug gereden naar Geysir voor ook hier enkele foto’s van de geiser Strokkur vast te leggen. Het domein is wel genoemd naar de geiser Geysir, maar deze is niet meer actief.
Hierna terug de slaapzak in gekropen voor nu een deftige nachtrust (’s morgens dan wel).

Tenslotte teruggekeerd naar Reykjavik. De laatste nacht heb geslapen in een hotel, dichtbij de luchthaven van Keflavik. Zo kon ik makkelijk mijn zak maken, de auto opruimen om terug in te leveren en me deftig maken voor de reis terug naar huis 🙂 Eerst wel nog een burger gaan eten in leuke bar (van een guesthouse als ik me niet vergis) in Reykjavik. Even Googlen naar “Best burgers in Iceland” 🙂 Daarna gaan ontspannen in de Blue Lagoon bij zonsondergang naar een drukke week van hiken en foto’s maken.

Alle foto’s zijn gemaakt met een Fuji X-T1 en een Fuji X-M1 met een FUJINON XF 10-24mm f/4 R OIS, FUJINON XF 18-135mm F/3.5-5.6 R OIS WR en FUJINON XF 35mm f/1.4. Dit was de eerste reis waar ik exclusief met een volledige Fuji kit heb gewerkt. Super tevreden van dit systeem!!